Hverdagen

Dagsrytme

Kl. 6.20. - 7.30: Morgenmad - Der tilbydes morgenmad til de børn, der møder tidligt. Vi serverer havregryn/havregrød, cornflakes rugbrød m. ost/syltetøj samt mælk. Vi tilstræber, at morgenmaden foregår i rolige og hyggelige omgivelser, således at barnet får en god start på dagen. Dagen starter i køkkenet og er fælles for vuggestue og børnehavegruppen.

Efter morgenmaden går børnehave og vuggestue hver til sit og dagens aktiviteter starter.

Hos Søstjernerne (børnehaven) ser dagen således ud:

Efter morgenmaden starter forskellige aktiviteter. Det kan være male, lege med ler, klippe/klistre, perler, puslespil, spil, sy eller lege i dukkekrog, med biler, klodser m.m. Det kan også være, at vi leger på legepladsen eller tager på tur ud af huset.

Omkring klokken 11 er det tid til frokost. Børn og voksne spiser sammen og alle har deres faste plads ved bordet. Vi lærer børnene almindelig bordskik, hvilket efter vores opfattelse betyder, at vi spiser i hyggeligt samvær. Vi får en snak om maden; hvad er sundt eller usundt? Hvad kan man lide?  De, der har lyst, må gerne spise med kniv og gaffel. Når vi er færdige med at spise hjælper børnene med at tage af bordet.

Efter frokost er der mulighed for en middagslur for de børn, der har behov for det.

Kl. 14.00 spiser vi frugt. De fleste dage får vi et stykke brød eller en bolle samt lidt frugt eller grønt.

Efter frugttid går vi efter lyst og vejr på legepladsen eller bliver indendørs, hvor der kan være forskellige aktiviteter eller "fri leg". Dvs. børnene kan lege med hvad, de vil, spille spil, høre historie og så fremdeles, indtil de bliver hentet.

Hos Muslingerne (vuggestuen) foregår dagen således:

Kl. 9.15: Samling - Vi samles ved bordene. Vi har en "sangkuffert" med forskellige ting, f.eks. en bil, en flyvemaskine, en bamse forskellige dyr m.m. Børnene vælger hver en ting, som relaterer til den enkelte sang.

Efter samling leger vi med legetøjet eller der er mere voksenstyrede aktiviteter, f.eks. male, klistre, lave sanglege/rytmik, puslespil, billedlotteri m.m. Hvis vejret er til det leger vi på legepladsen eller tager på tur. Det kan også være, at man har brug for en lille lur, hvis man har været tidligt oppe.

Kl. 11.00 - 12.00: Frokost - Børnene har deres faste plads ved bordet. Vi lærer børnene almindelig bordskik og gør måltidet til en hyggelig stund. Vi forsøger at få dem til at spise, hvad de bliver budt. At spise sammen med andre fremmer deres lyst til at smage på noget, de måske ikke kender. Når alle er færdige med at spise er det tid til middagssøvn. De mindste sover i barnevogn eller krybbe og de største sover i soverummet.

Kl. 14.00: Frugt - Der er årstidens frugt, f.eks. små stykker æble, pære og banan. Desuden brød og vand. De allermindste får frugtmos.

Efter frugt leger vi ude eller inde afhængig af vejret.