Sydfalster Skole

Velkommen til Sydfalster Skole

Sydfalster Skole ligger i Væggerløse midt mellem Nykøbing F. og Gedser. Skolens distrikt dækker ligeledes hele dette område, som før kommunesammenlægningen dækkede hele Sydfalster Kommune. Vi er privilegerede i forhold til skøn natur og masser af udenomsarealer.

Skolen har cirka 230 elever fordelt fra 0.-9.klasse. Skole/SFO er delt i tre teams; 0.-4.klasse, SFO og 5.-9.klasse. Der er pt. 20 lærere og fem pædagoger ansat. I Team 0-4 og Team SFO er der et dagligt tæt samarbejde om elevernes læring og trivsel. I Team 5-9 er der prioriteret ekstra timer til to lærerordninger.

Vi er en skole med fokus på trivsel og faglighed og er bevidste om, at dette går hånd i hånd. Vi starter hver dag med en halv times læsning og alle elever trives med en rolig start på dagen. Skolebestyrelsen vægter, at der er mulighed for at købe mad på skolen. Vi har derfor en kantinedame ansat, som dagligt sørger for, at det er muligt at købe mad, frugt og drikke i pauserne.

Skolens daglige ledelse består af en skoleleder, en viceskoleleder samt en pædagogisk leder for SFO. Skolens leder er ligeledes leder for Landsbyordning Sydfalster, som også består af to daginstitutioner. Den pædagogiske leder er også daglig leder for de to daginstitutioner. Der er prioriteret ressourcer til en sekretær, som dækker både dagtilbud og skole/SFO.

Da Sydfalster Skole er en del af en Landsbyordning er der ligeledes en integreret daginstitution, Valhal, på samme matrikel. Vi har et forpligtende samarbejde med Sydfalster Lokalråd og sammen har vi etableret Byens Hus. Dette betyder, at vi også har Lokalhistorisk Forening, Folkebiblioteket og Borgerservice på matriklen. Vi har et godt samarbejde med det omkringliggende samfund og foreningslivet, som flittigt benytter skolens lokaler.